Livet som hyresgäst

Hej och grattis! Att bo i hyresrätt är tryggt. Du kanske redan har upptäckt fördelarna. På den här sidan har vi samlat snudd på alla praktiska detaljer som omger livet i ditt hem.

Eftersom det mesta ingår i ditt boende, slipper du trix och fix med underhåll, service och reparationer. Du kan tryggt luta dig tillbaka och ägna din tid åt roligare saker. Vi hoppas att du trivs i din lägenhet. Tveka inte att kontakta oss om det är något du undrar över eller om du behöver hjälp med något.

Serviceanmälan

Är det något som inte fungerar som det ska i din hyresrätt ber vi dig anmäla det till oss.

Frågor och svar

Du kan söka svar på din fråga i vårt kundforum. Hittar du inte svaret på just din fråga går det bra att ställa en ny.

Välkommen att flytta in

Du får tillträde till din lägenhet senast klockan 12.00 samma dag som ditt hyresavtal börjar gälla. Inträffar den dagen på en lördag, söndag eller helgdag får du tillgång till lägenheten första vardagen därefter. Om du har några frågor eller funderingar kring din inflyttning får du gärna kontakta oss.

  • Så tar vi hand om din fastighet

    Som hyresgäst hos oss får du tillgång till vår fastighetsförvaltning. Det innebär att vi har egen personal som är till för dig som hyresgäst och som sköter om fastigheten du bor i. Vår uppgift är att se till att du trivs. Förutom fastighetsskötsel ansvarar vi för:

    • inre och yttre reparationer
    • trapphusstädning
    • renoveringar
    • källsortering och sophantering
    • besiktning vid avflyttning
    • trygghets- och fastighetsjour samt parkeringsövervakning via bevakningstjänst
    • avtal med Anticimex
    • samarbetsavtal med Hyresgästföreningen
    • lokalt förvaltningskontor.
  • Hemförsäkring

    Det är viktigt att du tecknar en egen hemförsäkring. Ikano Bostads försäkring täcker inte dina ägodelar vid till exempel inbrott, brand, skada eller översvämning. Det gäller även de saker du förvarar i ditt lägenhetsförråd.

  • Brandvarnare

    Brandvarnare ska finnas i din lägenhet men du måste själv kontrollera att den fungerar och byta batterier när de är slut. Saknas det brandvarnare, gör en serviceanmälan så ordnar vi det.

  • Elleverantör

    Innan du flyttar in måste du teckna ett avtal om elabonnemang. Du väljer själv vilken leverantör av el du önskar. Dock finns det alltid en specifik leverantör av det fasta elnätet.

    • Stockholm - Fortum
    • Västerås - Mälarenergi
    • Lund - Lunds Energi
    • Malmö - E-On
  • Adressändring

    Kom ihåg att göra en adressändring. Det gör du enklast genom att kontakta Svensk Adressändring. Det fyrsiffriga lägenhetsnumret som du ska ange i din flyttanmälan hittar du i ditt hyreskontrakt.

  • Telefonabonnemang

    Ditt telefonabonnemang flyttar du genom att ringa din telefonoperatör.

  • Betalning av hyra

    Senast den sista dagen i månaden, före den månad hyran avser, ska hyran betalas. Vi skickar ut tre inbetalningskort för varje kvartal. Du kan även betala hyran via autogiro eller e-faktura, genom att kontakta oss eller din internetbank. Var noga med att betala hyran i tid!

    Om du har problem med en hyresinbetalning kontakta oss direkt. Om du inte betalar din hyra i tid medför detta en merkostnad för dig. Helt utebliven betalning eller upprepade förseningar kan till och med leda till att du förlorar din bostad.

  • Serviceanmälan

    Om du upptäcker att något inte fungerar som det ska i din hyresrätt ber vi dig anmäla det till oss.

    Serviceanmälan

    Lås och nycklar

    Om du blir bestulen eller tappar bort dina nycklar ska du omedelbart kontakta oss. Ta kontakt med din fastighetsskötare så får du besked om hur du ska gå tillväga eller gör en serviceanmälan så hör vi av oss till dig. Du betalar själv för eventuellt byte av lås och nya nycklar.

Så betalar du din hyra

Senast den sista dagen i månaden, före den månad hyran avser, ska hyran vara betald. Vi skickar ut tre inbetalningskort för varje kvartal. Ett smidigt alternativ kan vara att betala hyran via autogiro eller e-faktura. Detta kan du ordna genom att kontakta oss eller din internetbank. Var noga med att betala hyran i tid.

Till toppen av sidan

  • Önskar du betala via autogiro?

    Autogiro är ett smidigt sätt att betala hyran i tid, miljövänligt och nästan automatiskt. Du kan aktivera betalningssättet autogiro genom att kontakta din internetbank. Där hittar du även instruktioner om hur du går tillväga. Eller ta kontakt med vår supportpersonal i Malmö som tar hand om hyresavifrågorna i våra bostadsfastigheter. Lägg gärna ett e-postmeddelande till hyror@ikanobostad.se med ditt namn, din bostadsadress och ditt personnummer så skickas en blankett för godkännande av autogiro till dig.

  • Önskar du betala via e-faktura?

    Du kan aktivera betalningssättet e-faktura genom att kontakta din internetbank. Där hittar du även instruktioner om hur du går tillväga.

  • Problem med att betala hyran?

    Om du har problem med en hyresinbetalning kontakta oss direkt. Om du inte betalar din hyra i tid medför detta en merkostnad för dig. Helt utebliven betalning eller upprepade förseningar kan till och med leda till att du förlorar din bostad. Vi använder oss av Intrum Justitia för påminnelse och inkassohantering.

Hyra ut i andra hand

Du som vill hyra ut din lägenhet i andra hand ska följa reglerna som finns angivna i hyreslagen. Vi på Ikano Bostad måste alltid godkänna din andrahandsuthyrning.

Det här behöver du förbereda och tänka på

  • En skriftlig förfrågan om andrahandsuthyrning ska skickas in till Ikano Bostad. Det går bra att använda blanketten Ansökan om att hyra ut lägenhet i andra hand. Om du planerar att befinna dig utomlands under tiden du önskar hyra ut i andra hand behöver du även fylla i en Fullmakt för ombud vid andrahandsuthyrning.
  • Räkna med 4 veckors behandlingstid av din förfrågan – du får ett skriftligt svar från oss. Innan du får detta svar får du inte lov att påbörja din andrahandsuthyrning.
  • I din förfrågan måste du tala om varför du vill hyra ut i andra hand.
  • Vi godkänner andrahandsuthyrning från 6 till 12 månader.
  • Under tiden du hyr ut i andra hand är det du som ansvarar för att hyran betalas i tid, att den tillfälliga hyresgästen sköter sig och att det inte förekommer några störningar.
  • Du ska skriva ett andrahandskontrakt med din tillfälliga hyresgäst. Andrahandskontrakt går att köpa i bokhandeln eller på internet.
  • Vi behöver namn, personnummer och telefonnummer till den person som ska hyra i andra hand.
  • Vi behöver också veta var och hur vi kan få tag i dig under den tid du hyr ut i andra hand.

Förfrågan om tillstånd att hyra ut i andra hand skickar du till ditt närmaste uthyrningskontor.

Till toppen av sidan

Ska du inte återvända?

Om du efter din andrahandsuthyrning inte längre önskar hyra lägenheten av oss, ska en uppsägning av hyresavtal ske 3 månader innan den av oss godkända tidsperioden för andrahandsuthyrningen löper ut

Otillåten andrahandsuthyrning

Hyr du ut din lägenhet i andrahand utan vårt tillstånd är detta skäl för uppsägning av ditt hyreskontrakt.

Vill du byta lägenhet

Någon vill ha större lägenhet, en annan mindre. En tredje kanske ska flytta till en ny ort.

Vi vill gärna hjälpa dig att hitta ett boende som passar just dig. Men kom ihåg att du inte har någon formell rätt att få förtur till en annan bostad hos Ikano Bostad, utan din ansökan hanteras på samma sätt som en ny intresseanmälan.

Byte med boende hos annan fastighetsägare

Vill du byta lägenhet med någon som bor i en lägenhet som inte ägs av Ikano Bostad? Då ansöker du om byte genom att fylla i blanketten Ansökan om lägenhetsbyte och skickar den till ditt närmaste uthyrningskontor.

Din ansökan om byte ska kompletteras med:

  • Personbevis för samtliga kontraktsinnehavare
  • Aktuellt anställningsintyg med inkomstuppgifter för den/de inflyttande
  • De tre senaste lönespecifikationerna för den/de inflyttande
  • Kopia på hyreskontrakt för samtliga inblandade samt skäl till bytet
  • Om bytet omfattar fler än två parter bifogas överskådlig skiss/förklaring över flerpartsbytet samt telefonnummer till samtliga aktuella hyresvärdar

Avskrivning och nyteckning av kontraktet sker på vårt kontor. Såväl den avflyttande som den nya hyresgästen ska närvara vid detta tillfälle och kunna identifiera sig med giltig legitimation

Till toppen av sidan

När du ska flytta

Vill du säga upp ditt hyreskontrakt? Då ska du skicka in en uppsägning till oss.

Viktigt att tänka på i samband med att du säger upp din lägenhet:

  • uppsägningen ska vara skriftlig (använd gärna vår blankett Uppsägning av hyresavtal)
  • uppsägningen ska innehålla: namn, personnummer, adress och telefonnummer
  • uppsägningen ska skrivas under av samtliga som står på hyreskontraktet.
  • skicka din uppsägning till oss, antingen med post eller inskannad via e-post.

Blanketten skickar du till ditt närmaste uthyrningskontor.

Till toppen av sidan

  • När bara en av er vill flytta

    Om ni är två personer som står på kontraktet och kontraktet enbart sagts upp av den ena parten, ska den andra hyresgästen omgående kontakta oss om att denne vill överta kontraktet för egen del. I ett sådant läge kommer vi att utföra en sedvanlig prövning om den som önskar bo kvar uppfyller våra uthyrningskrav. Hör vi inte från någon av er gäller uppsägningen er båda två. Har du frågor om detta – kontakta din uthyrare.

  • Vad händer när jag skickat in min uppsägning?

    När du sagt upp din lägenhet får du en skriftlig bekräftelse med posten från oss. Bekräftelsen innehåller viktig information som du bör läsa igenom.

    För att vi ska kunna hyra ut din lägenhet till en ny hyresgäst är det viktigt att du uppger ett telefonnummer till dig i din uppsägning. Antingen tar vi kontakt med dig och bokar en tid för visning av lägenheten, eller så hänvisar vi våra intressenter som vi erbjudit en visning direkt till dig. Det är viktigt att du under uppsägningstiden håller din lägenhet tillgänglig för visning.

  • När måste jag ha flyttat ut ur lägenheten?

    Senast klockan 12.00 den första i månaden efter det att ditt kontrakt löper ut måste du ha flyttat ut ur din lägenhet. Då ska besiktning och städning vara gjord och godkänd. (Inträffar den dagen på en lördag, söndag eller helgdag ska du ha lämnat lägenheten kl. 12.00 den första vardagen därefter.)

  • Hur går en besiktning av lägenheten till?

    Vid besiktningen ser vi över om något i lägenheten gått sönder eller skadats som inte räknas som normalt slitage. Vill du själv åtgärda eventuella fel kan du komma överens om det med besiktningsmannen. Fel som inte åtgärdats vid avflyttningen åtgärdas av Ikano Bostad, som sedan fakturerar dig för kostnaden.

Checklistor

Tänk på följande när du ska flytta ut ur din lägenhet.

  • Om du installerat maskiner som nästa hyresgäst inte vill överta, måste du avlägsna utrustningen med hjälp av behörig installatör.
  • Lämna kvar all utrustning som fanns i bostaden när du flyttade in.
  • Återställ det som ändrats, t ex om någon dörr tagits bort eller om du har målat en fondvägg i en avvikande färg.
  • Använd inte material eller rengöringsmedel som kan repa ytorna när du städar.
  • Glöm inte att torka av alla skåp invändigt och rensa alla avlopp.
  • Ta med dig allt skräp när du lämnar bostaden.
  • Lämna nycklarna enligt överenskommelse

Om du har frågor om städmetoder, städmaterial eller exempelvis hur du ska göra med de hål du har borrat i väggarna får du gärna kontakta oss!

Till toppen av sidan

Checklistor för städning

  • Alla utrymmen

    Väggar

    Dammsug tapetserade väggar och tvätta försiktigt målade väggar med fuktig trasa.

    Tak

    Dammsug.

    Golv

    Torka av golvlister och trösklar.

    Fönster

    Tvätta och putsa fönstren på in- och utsidan samt mellan.

    Fönstersnickerier och fönsterbrädor

    Rengör med en mjuk svamp eller trasa.

    Element och ventiler

    Rengör.

    Armaturer

    Ta ner lampkupor och diska eller torka av dem.

    Eluttag och strömbrytare

    Rengör med en lätt fuktig trasa. Varning! Uttag och strömbrytare kan bli strömförande vid kontakt med vatten.

    Garderober, skåp och lådor inkl hyllor och backar

    Torka av och rengör in- och utvändigt

    Skåpsluckor

    Rengör med mjuk svamp eller fuktig trasa.

  • Kök

    Spis

    Dra ut spisen. Rengör spisens sidor, bakstycken, väggen bakom spisen samt golvet och skåpssidorna. Rengör plattor och spisens ovansida.

    Ugn

    Rengör insidan och putsa av glaset. Diska plåtarna och grillgallret. Rengör eventuella värmeskåp och plåtförråd.

    Kyl och frys

    Stäng av och frosta av. Rengör in- och utvändigt. Dra fram skåpen om det går och rengör under och bakom. Lämna kyl- och frysdörrarna öppna.

    Köksfläkt

    Rengör in- och utvändigt. Glöm inte filtret.

    Skärbräda

    Rengör över- och undersida

    Diskbänk och bänkskivor

    Rengör.

    Kranar

    Torka av och putsa bort eventuell kalkavlagring.

    Lampor

    Ta bort lösa kupor och diska dem.

    Köksskåp

    Rengör hyllorna

    Köksluckor

    Rengör med mjuk svamp eller fuktig trasa.

    Kryddhylla

    Rengör

  • Badrum/WC

    Kakel

    Rengör från tvål och kalkavlagringar.

    Toalettstol

    Rengör noga ut och insidan samt kröken.

    Tvättställ

    Rengör utanpå och i tvättstället. Rensa avloppet och silen. Torka av och putsa kranen.

    Badkar

    Rengör badkarets in- och utsida. Ta bort fronten och gör rent under badkaret.

    Badrumsskåp och speglar

    Torka ur skåpet och putsa spegeln.

    Lampor

    Ta bort lösa kupor och diska dem.

    Golvbrunn

    Rensa från hår m.m.

  • Övriga utrymmen

    Förråd

    Töm, dammsug och torka rent.

    Balkong

    Ta bort eventuella trätrallar och rengör balkonggolvet.